Pantone+ waaier

Als je gebruik wilt maken van steunkleuren in Creative Suite, kun je daarvoor de Pantone-waaier gebruiken. Maar behalve deze PMS-waaier kun je ook een PantonePlus-waaier gebruiken. Het voordeel van deze waaier is dat de kleuren anders zijn opgebouwd.

Nu vind ik het zelf al riskant om een Pantone kleur te gebruiken met als doel om hem later om te zetten naar proceskleuren. Maar veel ontwerpers doen niet anders. Het is juist deze omzetting waarvoor de Pantone-waaier is aangepast. Het was al jaren een probleem om steunkleuren om te zetten naar proceskleuren, omdat de gedrukte kleur dan kon afwijken. Nu blijkt dat deze afwijking mede werd veroorzaakt door slechte omzetting! Het had al die jaren dus beter gekund! Sinds de invoering van de drukstandaard ISO12647 zijn drukkers meer volgens een uniforme standaard gaan werken. Deze drukstandaard is gebruikt om een betere omzetting van steun- naar proceskleuren mee te maken. Als je je ontwerp laat drukken bij een drukker die volgens deze norm werkt, en je bent van plan om je steunkleur in het ontwerp later om te zetten naar proceskleur (CMYK) dan doe je er verstandig aan om deze nieuwe waaier te installeren.

Binnen Adobe Illustrator kun je niet de oude en de nieuwe waaier tegelijk actief hebben: de oude waaier wordt dan in een aparte map weggezet. Bij gebruik in InDesign kun je wèl de oude en nieuwe waaier door elkaar gebruiken. Ook bij printwerk kan dit verschil merkbaar zijn. Printers waarvan de Rip geen steunkleurherkenning heeft (of waarbij dit inactief is gemaakt) krijgen met invoering van deze nieuwe waaier andere CMYK-waardes binnen voor veel steunkleuren die ze moeten reproduceren.

Voorbeeld: een Pantone 3435 (donker groen) wordt volgens de standaard mee geïnstalleerde PMS-waaier van Creative Suite omgezet naar 100c, 0m, 81y 66k. Met de nieuwe omzetting is de uitkomst 89c, 44m, 76y 53k. Het kan haast niet anders dan dat dit een verschil geeft in de afdruk op je laserprinter of inkjet. Met nogmaals als opzet dat we een betere omzetting krijgen dan we ooit hebben gehad.

Pantone plus

Pantone+ heeft een ander icoontje in InDesign

Ander icoontje in stalenpalet

Kleuren die je in InDesign hebt toegepast uit de nieuwe waaier, hebben een iets ander icoontje in het stalenpalet: in plaats van een cmyk-opbouw hebben ze een Lab-opbouw. Dit is overigens niet precies het zelfde als in het inktbeheer van InDesign (flyout menu van stalenpalet) te kiezen voor het gebruik van Labwaarde voor steunkleuren: daarbij wordt namelijk gekeken naar het cmyk-profiel dat al is toegekend aan het InDesigndocument: de uitkomst is het resultaat van de omzetting van de steunkleur naar het kleurprofiel dat op dat moment is toegekend aan jouw bestand. De nieuwe Pantone-waaier zet zowiezo om naar de 12647-standaard volgens ISO-gecertificeerd drukwerk. Die kijkt dus niet naar de kleurinstellingen van het document.

Wanneer je een Pantonekleur gebruikt met de bedoeling om hem als Pantone te drukken, is er voor ontwerpers niet zo veel aan de hand. Voor drukkers speelt er nog wel een aangepast verhaal: zij kunnen de steunkleur aanmaken met andere mengverhoudingen van de basiskleuren uit de Pantonewaaier dan voorheen; dit keer met ISO12647 in het vizier..



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

Onderwerpen