Controle op overdruk
In mijn trainingen InDesign zeg ik altijd: als je zeker wilt weten hoe je ontwerp van de drukker af komt, moet je kiezen voor het menu Weergave, Voorvertoning Overdruk. Soms zie je nauwelijks wat veranderen, en soms heel veel.Overdruk weergave verbetert resolutie
Als eerste wordt de weergave met veel hogere resolutie gemaakt: alle kwaliteit die in een beeld zit, wordt gebruikt. De foto die er dan nog steeds niet goed uit ziet, is ook echt niet in orde.Overdruk weergave maakt vector lekker strak
Wanneer je vectorbeelden hebt geplaatst in InDesign, worden deze nog wel eens wat grof en kartelig getoond. Voorvertoning Overdruk maakt ze lekker strak. Daardoor kun je heel precies werken.Overdruk in InDesign gebruiken
Maar wat is het nu eigenlijk? Om dat te leren kun je in InDesign gebruik maken van het deelvenster via het menu Venster, Uitvoer, Kenmerken (window, output, attributes). In dat venster kun je vullingen en lijnen op overdruk zetten. We gaan dat testen met de vullingen. Mocht je meer van de filmpjes zijn: kijk dan meteen onderin deze pagina.- Maak een object dat je vult met cyaan. Kruis het vakje voor Vulling Overdrukken.
- Dupliceer het cyaan object, en vul het met geel. Dit object staat als duplicaat ook op overdruk.
- Zet de twee objecten gedeeltelijk over elkaar. De gele over de blauwe.
- Wanneer je nu de Voorvertoning Overdruk aan zet, zie je de mengkleur van cyaan en geel: groen dus. Zonder deze voorvertoning zie je alleen cyaan en geel. Maar het drukwerk heeft ook groen. Je wilt dus altijd zien hoe het drukwerk gaat worden. Want het is duur om overdruk te laat te ontdekken en het drukwerk opnieuw te moeten doen.
- Overigens is het voor het voorbeeld niet nodig om het achterste (cyaan) object ook op overdruk te zetten: het gaat om het bovenste object ten opzichte van het daarachter gelegen object.
- Het lijkt dus een soort transparantie. Maar het heeft een beperking die transparantie niet heeft. Dat zal blijken als je de kleuren nog wat aanpast.
- Verander nu de kleur van het bovenste gele object. Gebruik het deelvenster Kleur om de toegepaste vulling te veranderen naar 100% geel en 10%cyaan. Je ziet dat de menging van cyaan en geel komt te vervallen.
- Pas de kleur van het achterliggende cyaan object aan: doe er wat magenta bij. Nu bestaat het uit 100cyaan en bijvoorbeeld 30%magenta. De menging is weer terug. Maar er wordt enkel gemengd tussen het geel van het bovenste object met het magenta van het achtersteCyaanpercentages mengen niet meer.
- Wanneer het bovenliggende gele object nu ook een licht percentage magenta krijgt, vervalt de menging weer met het achterliggende object.
- Nu kan er nog gemengd worden door het bovenste of achterste object een percentage zwart te geven.
- Maar als beide objecten een percentage zwart hebben, vervalt ook de menging van deze kleur.
- Dan kan er nog maar één mengkleur bij: dat is de mengvorm met een steunkleur.
- Maak een extra object aan. Vul dit object met een Pantone-kleur. Zet dat object achterop in de stapel.
- De menging is weer te zien, maar nu tussen de proceskleuren en de steunkleur.
Meer informatie met betrekking tot overdruk
Een zinvolle toepassing voor het gebruik van overdruk vind je in mijn andere artikel over [Zwart]. Het gaat dieper in op het verschil tussen zwart en zwart.
En er is nog een artikel over het gebruik van overdruk wanneer je een spotvernis wilt gebruiken in het drukwerk.