Koffiedik en toekomstmuziek

[ezcol_1quarter class=”marge”]

Disclaimer

De uitspraken die ik op deze pagina doe zijn geheel voor eigen rekening. Anno nu gebeurt er verschrikkelijk veel: techniek verdwijnt en andere verschijnt. Door die techniek gaan we anders met informatie om. Sneller, vluchtiger, en soms ook opper­vlakkiger. In het koffiedik kijken hiernaast vind je een aantal standpunten. Je mag er op schieten!

[/ezcol_1quarter]

[ezcol_3quarter_end]

Het blijft koffiedik kijken, maar soms blijkt achteraf dat je gelijk had. Waar gaan we naar toe in DTP-land? In deze pagina wil ik mijn (onderbuik)gevoel uiten over hoe ik denk dat de grafische wereld zich ontwikkelt. Voel je vooral vrij om hier op te reageren.

Nu we werken met CreativeCloud, kan er wat veranderen op het gebied van disciplines. ‘Vroeger’ mocht je kiezen of je vooral als vormgever richting papier wilde werken of meer in webdesign zat. Of film. Nu kun je voor het zelfde geld alle disciplines uitproberen. Dat maakt dat mensen veel breder kunnen werken en buiten de standaard disciplines gaan. Studenten kunnen straks voor nog geen € 20,- per maand werkelijk alle programmatuur gebruiken op hun computer. Dat betekent dat je dus geen vakdiscipline hoeft te kiezen voor je studie: je hebt immers programmatuur die past bij alle disciplines.

Natuurlijk is het nog de vraag of studenten van nu geïnteresseerd zijn in al die disciplines, of dat ze liever ‘gewoon wat dtp-en’. Ik denk dat alleen de ijverige studenten die vakoverstijgende interesses hebben, een goede kans maken in de arbeidsmarkt. Bovendien kun je niet alle dieptes van al die disciplines leren kennen tijdens je opleiding. Waarschijnlijk komen er over een jaar of vier studenten van de opleidingen die van veel programma’s maar een beetje verstand hebben. Of dat heel bruikbaar is voor de arbeidsmarkt, betwijfel ik.

Al een tijdje zie ik een trend in de opkomst van geautomatiseerde opmaak. Tot voor kort was vormgeven nog wel arbeidsintensief. Maar sinds Adobe InDesign werkt met objectstijlen en geneste stijlen, valt al veel snelheidswinst te boeken op vormgeving die zich herhaalt. XML is de daar op volgende stap om geautomatiseerd op te maken. We trekken het dan allemaal naar een iets technischer niveau, waarbij InDesign gegevens importeert, en tijdens het importeren reeds de tekst (opgemaakt!) en beelden op de juiste plaats in de pagina kan voegen. Grof gesteld doen we dan 80% van de opmaak in 20% van de normaal daarvoor benodigde tijd. Tijd is geld, dus hier wordt flink bespaard. Niet alleen worden de deadlines daardoor weer een stukje korter, maar het aantal vormgevers-uren dat benodigd is om een productie te maken, neemt enorm af. Hooguit een soort van finetuning zou nog uitgevoerd moeten worden. Ontwerpers zijn in het beginstadium nodig, om samen met een systeembeheerder de productiedocumenten op te zetten. Ook XPress werkt tegenwoordig met XML, dus de trend is duidelijk gezet.

Vroeger hadden we nog een lithograaf waarop we terug konden vallen voor het verzorgen van beeldkwaliteit. Nu we een heel eind kunnen komen met do-it-yourself-lithografie is de vraag naar vakkennis op dit gebied afgenomen. Ik zie dat op meerdere vlakken terugkomen. Vaker wordt werk niet meer uitbesteed maar inhuis gedaan. Dat we zelf iets kunnen publiceren op het moment dat wij dat nodig vinden, wordt belangrijker dan hoe goed of mooi en creatief verantwoord het er uit ziet. Is dat erg? Nee, niet persé. Maar het heeft wel invloed op de vraag naar ontwerpers en bureau’s, in de toekomst. PR-afdelingen en traffic-medewerkers zijn niet altijd voldoende grafisch geschoold. En daar wil ik graag wat aan doen.

Vroeg of laat moet je er aan geloven: de vormgeving voor papier wordt aangevuld met vormgeving voor beeldscherm. Of dat nu een ePub is of een Digital Publishing App. Beide vragen een nieuwe manier van denken. Maar wel binnen het bereik van grafisch vormgevers. Er zit andere techniek in dan wat vormgevers misschien gewend zijn, maar het is evengoed interessant. Momenteel zijn de ons gegunde gereedschappen nog wat primitief: ik vind het soms helemaal niet ‘anno nu’ zoals de programmatuur niet mee werkt om iets handig op te zetten. Maar dat trekt wel bij, mettertijd. We hebben nu CC, en de term Liquid Layout of Liquid Design heeft zijn intrede gedaan. We moeten bij het ontwerpen van websites rekening houden met kijkers die telefoons, tabletten, en computers gebruiken om onze content te zien. Heb ik ook gedaan, met deze website.

Tabletvormgeving wordt ook een dingetje voor andere fabrikanten dan Adobe. Er komen meerdere aanbieders die met hun programmatuur een app kunnen maken. En dan heb je dus geen CreativeCloud lidmaatschap nodig gehad. Denk maar aan Prss.Of Layergloss.

Het wordt tijd dat we een nieuw bestandsformaat krijgen. PDF met interactiviteit heeft namelijk een beperkte reikwijdte. Dit nieuwe formaat zal mede door Adobe worden gedefinieerd. Als het zo ver komt, zal een folio (zo is de voorlopige naam) te bekijken zijn in webbrowsers, en op tabletten. Er moet nog een aparte Reader of Viewer voor gemaakt worden, welke straks ook op tabletten kan worden geïnstalleerd. Als deze er is, kunnen we interactieve documenten vanuit InDesign aanmaken, en aanbieden op eigen website of via mail verspreiden. Apple of welke andere leverancier hoeft er dan alleen nog maar tussen te zitten als we willen werken met een service om abonnementen in het leven te roepen waarbij eventueel automatische downloads mogelijk zijn (en zelfs dat is al verkeerd, gezien de bemoeizucht van Apple die ook strekt tot de vormgeving van het icoontje van je app). Momenteel zijn we verplicht om alles wat we met DPS maken, om te vormen tot een app, die dan met veel ingewikkelde techniek bij Apple aangeboden kan worden. Dat moet maar eens ophouden: veel van wat we maken, mag beschouwd worden als een gewoon document. En hoeft dus geen app-eigenschappen te hebben. Ik hoop dat we daar in 2014 op uit kunnen komen. Dan kunnen we weer op een normale manier werken, plus via een aparte dienst van Apple/Androïd abonnementen aanbieden.

 

[/ezcol_3quarter_end]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*