Ontwerpers werken met Adobe. Ze combineren InDesign, Illustrator, Photoshop, en Typografie en maken de mooiste dingen. Maar wat als je geen ontwerper bent en toch wat moois wilt maken? Ben je dan verplicht om je te verdiepen in al deze programmatuur? Gelukkig niet. Daarover gaat dit artikel, het is Canva versus Spark in de boksring.

Photoshop en Illustrator en InDesign tegelijk, voor dummies

Er is voor die zwaargewicht-programma’s een lichtgewicht alternatief: Canva. Of Adobe Spark. Je hebt geen opleiding nodig om hier wat moois mee te maken. Want je pakt gewoon een van de templates/sjablonen en past dit naar eigen wens aan. Bewaren, en delen via sociale media. Canva en Adobe Spark bestaan online, en als App voor je telefoon of tablet.

Wat is een Social Graphic?

Social Graphics zijn afbeeldingen die we maken om een groep relaties op de hoogte te houden. Dat we er nog zijn, of dat we een speciale aanbieding hebben, of om de lezer een gevoel van herkenning mee te geven. Het zijn berichten die grotendeels bestaan uit beeld. Met enkele korte teksten er bij. Je kunt ook Social Graphics maken met Photoshop, Illustrator, en/of InDesign. Leg ik je graag uit.

Sjablonen gebruiken? mag dat?

Jaren geleden konden we al werken met sjablonen. Maar de markt pikte het niet op. Ontwerpers zouden hier nooit gebruik van maken. Zij hadden immers een opleiding gevolgd om voor elke klus iets moois, iets unieks te maken. En ze gebruikten programma’s waar een leek niet de vingers mee wilden branden.

Tijden zijn veranderd. Nu moet er veel meer en frequenter gecommuniceerd worden. Er is geen tijd om te wachten tot de specialist iets moois of unieks heeft gemaakt van onze publicatie. Het zijn echt niet alleen de ontwerpers die iets mogen maken. Sjablonen kunnen de niet-ontwerper helpen. Zolang het er maar veel zijn (goed gesorteerd ook) en ze eenvoudig zijn aan te passen. En een goede kwaliteit hebben. En daar is dan Canva. Kijk maar op www.canva.com.

Canva springt in de bres, gratis en voor niets.

Canva is een dienst. Je neemt een betaald abonnement, of niet. Met je gratis account heb je evengoed veel sjablonen, lettertypen, foto’s (ook je eigen foto’s), tekeningen en grafische achtergronden.

Canva for Work: een betaald abonnement biedt meer mogelijkheden

Dat worden er wel meer als je een betaald account afsluit, vanaf $10,- per maand. En je kunt je ontwerpen in diverse mappen ordenen, delen met collega’s, en zelf als sjabloon bewaren. Bovendien kun je dan kleuren, logo’s en lettertypen instellen die je altijd wilt gebruiken.

Trendgevoelig: prikkel de emotie

Canva haakt in op de tegenwoordige trend dat we van alles willen delen en willen oproepen bij de lezer. Die is al overladen met informatie, dus we moeten het doen met korte boodschappen. Zo’n boodschap bestaat vooral uit beeld, en weinig tekst. Kun je goed tekstschrijven en heb je gevoel voor compositie dan kun je gaan ontwerpen. Heb je een ontwerp gemaakt, dan kun je het direct downloaden als afbeelding en op je Social Media Pagina zetten. Er is ook een directe link naar FaceBook en Twitter.

Canva in sociale mediacampagnes

Wil je een campagne voeren op sociale media, dan merk je dat je een ontwerp eenvoudig in formaat wilt kunnen aanpassen naar de specificaties van deze platforms. Als je de betaalde versie hebt, is dit heel eenvoudig. Met de gratis versie heb je er wat meer werk aan.

Canva maakt ook PDF aan

Je ontwerp kun je downloaden als PDF. Die kan dan naar de drukker. De foto’s uit de Canva-bibliotheek hebben voldoende kwaliteit hiervoor. Het is zeker geen PDF/x-bestand dus de drukker moet er mogelijk nog wat aan doen. Maar dat is niet altijd een probleem. Printshops stellen ook iets minder hoge eisen aan een PDF.

Gelegenheidsdrukwerk

Canva vult hier ineens de plek in van het stalenboek dat we kennen van de drukkerij als je familiedrukwerk wilde laten maken (kent u ze nog?). Alleen nu kun je het digitale sjabloon meer naar eigen smaak aanpassen. Dat is dus véél interessanter. Geboortekaartjes, trouwkaartjes, en ander gelegenheidsdrukwerk kan hiermee dus ontworpen worden.

Canva voor presentaties

Ook presentatiesjablonen vind je op Canva. Deze bestaan uit meerdere pagina’s, waarvan alle inhoud en compositie nog valt te veranderen. Staaf- en taartdiagrammen kun je hier zelf nog aan toevoegen. Die zijn nog in kleur en data aan te passen. Daarna downloaden als PDF.

Is Canva interessant voor ontwerpers?

Je kunt de gratis versie gebruiken als inspiratiebron. Als je even een blokkade hebt en snel een idee of vorm nodig hebt, kun je er een prima start mee maken. Veel verder zal je het niet willen inzetten. Want dan spreekt je ontwerpershart weer, en wil je details net iets anders dan wat de sjabloon en de techniek mogelijk maakt.

Canva versus Spark: is Adobe Spark net zo goed als Canva?

Kort gezegd: nee. En dan is het ook nog anders. Het is eigenlijk appels en peren vergelijken. Spark biedt namelijk ook de mogelijkheid om interactieve webpagina’s te maken, en interactieve video met voice-over.

Tekortkomingen van Adobe Spark Post

Dan kijken we alleen naar het gedeelte van Spark Post. Want diensten als Spark Page en Spark Video zijn niet te vinden bij Canva.

1. Gratis reclame. Als je geen abonnement hebt, krijgt elk ontwerp een merkje in de hoek met ‘made with Spark’. En je kunt niet je logo, kleuren en huisstijl-typografie instellen. Een abonnement kost €12,- per maand, maar als je al een CC-abonnement hebt is het gratis.

2. Geen illustraties of tekeningen. Spark Post heeft geen illustraties. Een leuke tekening van een koe is heel wat anders dan een mooie foto van een koe. Wil je een verjaardagskaart maken, dan kom je slecht uit met Spark. Want je kiest uit foto’s en teksten. Er zijn geen illustraties. Werken met Adobe Stock kan, maar dat is niet gratis.

3. Geen PDF bovendien. En die kaart kun je ook niet eens downloaden als drukbaar PDF-bestand. Enkel een Jpg-bestand is mogelijk (wel groot genoeg voor een A5 op 300dpi). Verder kun je het ontwerp ook delen op Facebook en Twitter, en emailen.

4. Weinig fotofilters, en niet intuïtief. Tegenwoordig willen we vaak een foto een andere setting meegeven. Een kleurzweem, overbelichten of juist heel donker maken. Spark laat je meerdere keren een filter toepassen en telkens wordt het iets vetter of heftiger toegepast. Maar je mist de preview. Dat doet Canva beter. Ook spiegelen van een foto hoef je niet te proberen bij Adobe: zit er gewoon niet in!

Anders, of zelfs beter in Spark Post

Het is niet alleen maar nadeel voor Adobe. Zo kun je in Spark een kleur prikken die uit de foto gelezen wordt. En Adobe gebruikt de Kuler-techniek om mooie kleurensets te maken. In Canva kun je de gekozen illustraties nog anders omkleuren. Maar je kunt dan niet een kleur kiezen die je leest uit een foto op de pagina.

Teksten met vastgekoppelde kaders

Wil je een lint, of medaillonvorm om je tekst heen, dan kun je dat toepassen in Spark. Bij Canva bestáán die lintsoorten niet eens.

En hoe zit het met Spark Page en Video?

Canva maakt geen pagina’s en video’s. Vandaar die appels en peren. Maar met Spark Page kan iedereen een webpagina maken. Niet een website dus, daar zijn andere programma’s voor. Je uploadt je foto’s, zet er teksten, buttons, filmpjes bij. Daarna kun je de URL delen met anderen. Zeer geschikt voor korte verslaglegging van een evenement bijvoorbeeld. Of voor het maken van een scriptie of spreekbeurt op school. Je krijgt er wel altijd die rottige reclame bij dat het gemaakt is met Adobe Spark L. Er zijn voorbeelden te vinden van kinderen die wat hebben gemaakt met Spark: zo eenvoudig is het. Spark Video gebruik je om korte videofragmenten te combineren en te voorzien van tekst en voice-over.

Conclusie

Spark: alleen doen als je ook webpagina’s wil maken en video-presentaties. Maar het past niet in het plaatje: als je al in het bezit bent van InDesign, Photoshop en Illustrator kun je mooiere, meer eigen social graphics maken. Gratis gebruik van Spark Post voegt dan weinig toe. Canva: goedkoop alternatief voor InDesign Illustrator en Photoshop tegelijk.

Want zeg nou zelf:

Hebben we hier nog een dure ontwerper voor nodig?

Antwoord: ja. Wel als je vindt dat een logo moet uitstralen waar jij voor staat en wat jou bijzonder maakt. Als je vindt dat je in de hele breedte van je communicatie geen misstappen wilt begaan. Als je lettertypes zelf alleen maar kunt indelen in ‘mooi’ of ‘lelijk’. Als je bovenstaand beeld in drukwerk omzet en het zwart is niet diepzwart, of de foto heeft een kleurzweem (ja dat kan, zwart-witfoto’s drukken als vier kleuren zodat ze pittiger overkomen). Of er zijn te dunne letters gebruikt die daardoor in drukwerk niet goed leesbaar zijn.

Daar heb je specialisten voor.

Want zeg nou zelf: Hebben we hier nog een dure ontwerper voor nodig? Antwoord: ja. Wel als je vindt dat een logo moet uitstralen waar jij voor staat en wat jou bijzonder maakt. Als je vindt dat je in de hele breedte van je communicatie geen misstappen wilt begaan. Als je lettertypes zelf alleen maar kunt indelen in ‘mooi’ of ‘lelijk’. Als je bovenstaand beeld in drukwerk omzet en het zwart is niet diepzwart, of de foto heeft een kleurzweem (ja dat kan, zwart-witfoto’s drukken als vier kleuren zodat ze pittiger overkomen). Of er zijn te dunne letters gebruikt die daardoor in drukwerk niet goed leesbaar zijn. Daar heb je specialisten voor.
Laat knoppen zien
Verberg knoppen
peter maas

Gevonden wat je zocht??

Anders heb ik nog wel wat gratis tips voor je. Met betrekking op jouw werk, natuurlijk. Laat dan in ieder geval even je mailadres achter. En geef aan waar je belangstelling ligt. Dan hoef je niet meer te zoeken naar goede tips op deze site, maar krijg je ze meteen in je mailbox!

Interessegebied – Ik werk met (meerdere mogelijk):

Inschrijving gelukt! Binnenkort gratis tips.