“Als jij de brochure af hebt, kan ik daarna nog de tekst bewerken?”

Je hebt die vraag misschien al eens gehoord. Opdrachtgevers leggen soms druk op de samenwerking tussen auteur/redacteur en vormgever. In dit bericht geef ik je een aantal oplossingen mee om dit vlot te laten verlopen.

Oplossingen van EmSoftware ↓

Oplossingen van Adobe ↓

Conclusie ↓

Het kan dus wel: dat je in MsWord de teksten nog kunt veranderen en dat die bijgewerkt worden in InDesign zonder dat de bestaande opmaak omvalt. Zonder dat je voor je gevoel weer opnieuw moet beginnen.

Teksten redigeren in MsWord

Kies dan voor WordsFlow, van EmSoftware. Het kost €205,- per jaar, en je kunt het natuurlijk voor meerdere opdrachtgevers inzetten. De auteur kan gewoon lekker in MsWord blijven werken: dat kent ie al. Telkens als ie het bewaart kun je het bijwerken in InDesign.

Tekst aanpassen in InDesign

Wanneer je als vormgever een aantal tekstcorrecties hebt uitgevoerd kun je die aanpassingen ook terugschrijven in het Word-bestand. Dat op zichzelf is al heel bijzonder. En wanneer de auteur en vormgever hetzelfde subkopje hebben aangepast, wordt een van de twee wijzigingen omgezet naar een notitie.

Koppeling maken met Excelbestand in InDesign

Zelfs een 1-2-tje met Excel is te maken met deze software. Alleen kan InDesign niet een Excelformaat terugschrijven: het is dan eenrichtingsverkeer. De auteur kan een wijziging maken in het Excelbestand, en de vormgever kan die dan bijwerken in InDesign. En dat allemaal voor €205,- per jaar.

Ik denk dat daar wel een markt voor is.

Ook online samenwerken, zelfs met meerdere auteurs tegelijk

Wil je samenwerken met Google Docs en -Sheets, dan verkopen ze nog steeds geen ‘nee’ bij EmSoftware. Ze verkopen dan DocsFlow, voor ook weer die €205,- per jaar per licentie (volumekorting is mogelijk). Met ook weer dezelfde eigenschappen als bij WordFlow, en het voordeel dat er nu meerdere auteurs tegelijk in hetzelfde tekstbestand kunnen werken. Het staat immers op een GoogleDrive, die je gesynchroniseerd hebt als een netwerkvolume op je computer.

DocsFlow is dus heel vergelijkbaar met WordsFlow, met als verschil dat het werkt met gdoc- en gsheet-bestanden. Ik denk dat daar ook wel een markt voor is. Misschien past het wel bij jou.

Zijn er nog nadelen?

Ja, toch wel. Ik noem er een paar op.

  • Je kunt als auteur niet de woordafbrekingen zien van InDesign. De correcties zullen dus inhoudelijk van aard moeten zijn.
  • En werkend met één Word-bestand of Docs-bestand zul je in InDesign alle tekstkaders moeten verbinden met elkaar zodat het één artikel blijft: tekst knippen en plakken in losse kaders mag dus niet.
  • Daar zit meteen een ander nadeel aan: wanneer de auteur een paar regels of een foto toevoegt aan de tekst, kan hij/zij niet zien wat dat voor gevolgen heeft voor de opmaak.
  • Omdat GoogleDocs en -Sheets online werken, kunnen ze daarbij ook andere lettertypes aanspreken met bijzondere lettertekens. Die je daarna in InDesign niet hebt.

Adobes’ eigen oplossingen

Ook bij Adobe hebben ze niet stilgezeten. Met de oplossingen van Adobe krijg je telkens wèl de layout te zien die met InDesign is gemaakt. En je hoeft niet alle tekstkaders met elkaar te verbinden, losse kaders zijn ook prima.

PDF notities. Je kunt van je InDesign ontwerp een PDF maken. De auteur doet kleine tekstcorrecties in de PDF (gebruik van notitie-gereedschap), en deze kunnen nadien in InDesign binnengeladen worden. Zelfs al meteen uitgevoerd als je dat wil. Zo kun je als vormgever geen enkele correctie missen. En dat is allemaal gratis.

 

Online delen. Adobe probeert ons ook te verleiden om de Cloud opslagruimte te gebruiken. Je kunt je ontwerp daar delen met anderen. Het verschil zit hem in de timing: van elk commentaar krijg je direct een melding. En nog een verschil: helaas kunnen de tekstcorrecties nog niet automatisch worden overgenomen in InDesign. Online delen is ook weer gratis.

InCopy. Ook kun je kiezen om te werken met InCopy. Dan krijg je ook de layout van InDesign te zien, en kan je direct de tekst wijzigen naar eigen inzicht. Tussen vormgever en redacteur moeten daarom misschien wel wat afspraken gemaakt worden…
InCopy gebruiken kost wel wat geld: €6,- per maand per licentie (die je twee keer kunt installeren) Als je het niet een heel jaar wilt gebruiken kost het €9,- per maand. Die kosten komen dan aan de kant van de redacteur. Wil je InCopy leren gebruiken? ik kan je dat aanleren in minder dan een dag.

Conclusie

Bij EmSoftware hebben ze iets moois gemaakt, als oplossing voor het samenwerken tussen vormgever en redacteur/auteur. De kosten voor deze software liggen aan de kant van de ontwerper. De lusten zitten aan de auteurskant, want die hoeven niets nieuws te leren. Beide oplossingen van EmSoftware laten toe dat er nog flinke tekstcorrecties gedaan kunnen worden. De markt voor WordFlow en DocsFlow zit hem in manuscripten die lang zijn van tekst en eenduidig van opmaak. Met binnen InDesign één lange keten van doorverbonden tekstkaders. De lay-out krijg je als redacteur/auteur niet te zien.

Bij Adobe krijg je wèl het ontwerp te zien zoals de vormgever het heeft bedacht. De beste oplossing is altijd nog het gebruik van InCopy, maar het betekent wel dat de auteur deze applicatie moet willen leren kennen en betalen. Voor een heel team met redacteuren kunnen de kosten wel wat oplopen.

Smaakt het naar meer? er is nog zo veel meer!

Kruis maar aan waar je belangstelling naar uitgaat. Dan maken we samen een afspraak voor een bijzonder nuttige dag, en leg ik je alles uit wat je wil weten. Kijk maar op mijn pagina met de keuzelijst voor maatwerk InDesign.

Laat knoppen zien
Verberg knoppen
Gevonden wat je zocht??

Gevonden wat je zocht??

Anders heb ik nog wel wat gratis tips voor je. Met betrekking op jouw werk, natuurlijk. Laat dan in ieder geval even je mailadres achter. En geef aan waar je belangstelling ligt. Dan hoef je niet meer te zoeken naar goede tips op deze site, maar krijg je ze meteen in je mailbox!

Interessegebied – Ik werk met (meerdere mogelijk):

Inschrijving gelukt! Binnenkort gratis tips.