DocumentRGB of het juiste RGB?
Let je er niet op, dan riskeer je dat de kleuren in je drukwerk niet goed zijn. In dit artikel kun je lezen hoe je zorgt voor de beste kleuren in je drukwerk.
1. Sluit zelf altijd een kleurprofiel in, in Photoshop
Wanneer je een foto bewaart in Photoshop, is het belangrijk dat je het gebruikte colorsyncprofiel mee bewaart in die foto. Dat doe je in dit dialoogvenster, onderin. Je zet het kruisje aan om het kleurprofiel in te sluiten. In de onderstaande schermafdruk zou het dus om AdobeRGB gaan. Maar dat kan per foto weer anders zijn.
Stockfoto’s zonder profiel
Soms worden stockfoto’s aangeboden zonder een ingesloten kleurprofiel. Dat is superstom: het betekent namelijk dat jij als koper direct de kleuren verkeerd kunt laten interpreteren door Photoshop en door InDesign. Daar schiet je toch niets mee op? Foto’s moeten altijd geleverd worden met het kleurprofiel ingesloten.
Werk je als fotograaf?
Ben je fotograaf, dan wil je ook niet dat jouw foto meteen door jouw klant verkeerd gebruikt wordt, of dat de kleuren niet meer kloppen. Sluit dus altijd het kleurprofiel in waarmee je hebt gewerkt. Het maakt niet uit of je kiest voor sRGB, of AdobeRGB, ECI-RGB, of nog een andere: sluit het profiel van jouw keuze in ieder geval in! Zo kan InDesign de kleuren goed interpreteren.
Sluit je kleurprofiel in via Photoshop
Als je bewaart vanuit Photoshop, zal InDesign het kleurprofiel zeker herkennen en daarmee de foto juist interpreteren. Het komt ook voor dat je een profiel wel ingesloten hebt, maar dat InDesign het niet herkent. Bijvoorbeeld een foto die niet door Photoshop is gegaan, maar wel een door de camera ingesloten profiel heeft. Beter is dat je de foto dan opnieuw bewaart vanuit Photoshop.
2. Hoe weet je of InDesign de kleurprofielen wel of niet herkent?
Helaas zal InDesign je niet automatisch helpen. Het preflighten van InDesign biedt geen ondersteuning voor dit probleem. Maar je kunt het wel zelf controleren. In het deelvenster van Koppelingen.
Pas de deelvensteropties aan
Gelukkig kun je wel zelf de probleemgevallen er snel uit halen.
- Gebruik het Hamburgermenu (die vier liggende streepjes) rechtsboven bij het deelvenster Koppelingen en kies voor Deelvensteropties.
- Je ziet dan twee rijen met kruisvakjes. Kruis in de linkerkolom het vakje aan voor icc-profiel. En klik OK.
- Achter de geplaatste foto’s zie je nu het kleurprofiel staan dat InDesign heeft herkend in jouw foto. Dat is meestal sRGB en AdobeRGB. Als ie het niet heeft herkend, staat er DocumentRGB: dat zijn de probleemgevallen.
In onderstaande schermafdruk zie je dat er een aantal gevallen zijn waar een ingesloten profiel aanwezig is, en een aantal die nog staan op DocumentRGB. Dat zijn de risicogevallen. DocumentCMYK is niet meteen een probleem: het betekent alleen dat InDesign de kleuren van de CMYK foto niet meer gaat veranderen, die kunnen 1 op 1 door naar de PDF. Tip: je kunt ook met de muis tikken op de kop van de kolom ICC-profiel. Daarmee sorteer je de geplaatste beelden op ingesloten profiel. Zo staan alle probleemgevallen met DocumentRGB bij elkaar.
3. Wat betekent het als InDesign zegt dat ie DocumentRGB gebruikt voor je foto?
Dat betekent dat InDesign het dan maar beschouwt als het RGB-profiel dat al aan jouw InDesigndocument is verbonden. Dat is vaak sRGB, soms AdobeRGB, maar het kan ook wat anders zijn. En er is voor sommige foto’s een heel duidelijk verschil in kleuren, als je ze interpreteert met de verkeerde kleurruimte. Hieronder zie je links de foto met krachtige kleuren in Photoshop, en rechts wat InDesign er van maakt als hij het verkeerd interpreteert. Zorg dat InDesign het niet verkeerd kàn interpreteren!
Wil je meer weten over het maken van een goede PDF?
Misschien is het handig om er een dag aan te besteden en een cursus te boeken. Kijk even bij de cursus Kleurbeheer. Of bij de cursus PDF voor drukwerk. Ook de cursus Certified PDF behandelt deze technieken. Daarbij leer je hoe je de PDF kunt valideren met aparte software, van Enfocus.
Wil je vooral nog meer weten over InDesign? Kijk eens wat voor cursusmogelijkheden er voor je zijn .
Deze tip is onderdeel van een hele serie tips. Er staat een compleet document voor je klaar met allerlei tips over Koppelingen in Creative Cloud. Wil je die ook ontvangen? Ga dan naar https://pixelsenpaginas.nl/koppelingen .
4. Hoe bepaalt InDesign dan welk DocumentRGB er aan je pagina hangt?
Dat wordt bepaald door je Kleurinstellingen. Die vind je in het Bewerken-menu. De keuze die je daar maakt wordt opgelegd en als profiel aan je document geplakt wanneer je een nieuw document maakt: 1 profiel voor RGB en 1 profiel voor CMYK.
Je kunt altijd lezen welk profiel er aan jouw bestaande document zit als je gaat naar Bewerken, profielen toewijzen (meervoud, want InDesign gebruikt een RGB-profiel èn een CMYK-profiel).
5. Wat moet je doen als InDesign toch DocumentRGB gebruikt voor je foto?
Dan open je die foto in Photoshop. Als er al een kleurprofiel aan zat, zal Photoshop het herkennen en gebruiken. Je hoeft de foto dan alleen maar opnieuw op te slaan, en natuurlijk met het vinkje aan voor het insluiten van het al toegewezen kleurprofiel (zie boven).
Als Photoshop het profiel ook niet herkent, mag je de foto zelf een profiel toewijzen. Je doet dat via het menu Bewerken, Profiel toewijzen. Kies dan zelf voor sRGB of voor AdobeRGB (meestal is het een van die twee. En ga er van uit dat jouw onderbuikgevoel of logica dan leidend is; ziet de foto er ongeloofwaardig of onnatuurlijk uit bij AdobeRGB, dan kies je beter voor sRGB met zijn wat zachtere/fletsere/natuurlijker kleuren.
Bewaar de foto inclusief het ingesloten of toegewezen profiel, en InDesign weet meteen hoe het de foto moet interpreteren.
6. Pas je werkruimte aan
Als je altijd deze weergave wilt houden van de ingesloten profielen bij Koppeliingen: dan sla je een nieuwe werkruimte op. Of je overschrijft degene die je al aan het gebuiken was. Dan onthoudt InDesign dat je deze stand altijd wilt.
Goedemorgen,
Dank voor het duidelijke filmpje. Maar er blijft toch nog een vraag over, die ik graag stel.
Ik ga op korte termijn mijn boek aanleveren aan een vormgever. Voor de kaft lever ik kleurenfoto’s aan vanuit photoshop. Ik heb begrepen dat ik voor drukwerk de RGB kleuren moet omzetten naar CMYK. Mijn vraag is of ik dit al met photoshop moet doen, of dat ik het als RBG bestand moet aanleveren bij de vormgever en het met Indesign naar CMYK wordt omgezet. Of maakt dit niet uit, omdat Indesign het CMYK profiel zou moeten herkennen?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Vr. gr. Marloes de Kok
Hoi Marloes
Je kunt je RGBfoto gewoon in InDesign plaatsen op de pagina. Als je PDF maakt, wordt het beeld omgezet naar het juiste CMYK. Die kies je in de joboptions in het tabblad Uitvoer.
Vooraf in Photoshop kan natuurlijk ook, maar vaak wordt de keuze over ‘welk cmyk-profiel’ pas later gemaakt en dus via InDesign geregeld. InDesign probeert daarvoor het ingesloten rgb-profiel te gebruiken als startpunt. Maar als dat er niet is, neemt Indesign dus het documentprofiel aan als startpunt. En dat is niet altijd de juiste.
Goedemorgen,
Even een vrij urgent probleem waar ik tegen aan loop.
Ik ben alle foto’s sinds gisteren in TIFF in mijn ID document aan het zetten (heb ze ongecomprimeerd omgezet vanuit psd)…
Werk met CS6, heb geen abonnement want ik gebruik verder nooit ID.
Alle foto’s blijken in documentRGB te staan, en heel flets, dat heb ik opgelost door profiel AdobeRGB aan het document toe te voegen.
Als ik het document nu sluit en weer open dan zegt hij dat het niet overeenkomt met de werkruimte (AppleRGB).
Dan moet ik dus opnieuw het profiel aan het document (via bewerken, profiel toewijzen) toewijzen en staan de AdobeRGB beelden er weer goed in. (hij blijft ze niet herkennen als adobergb maar past dus alleen het profiel in het document aan).
Echter, ik heb ook beelden met gray gamma 2.2 , dat profiel hangt hij wel aan de foto’s maar die staan er nog steeds flets in.
Denk dat dat door de werkruimte AppleRGB komt in het document.
Kan ik het oplossen door de werkruimte in mijn document aan te passen? En hoe doe ik dat?
m.vr.gr. Ingrid Goudswaard
hoi Ingrid,
een probleem tegelijk: AppleRGB is niet degene die je nog moet gebruiken. Tegenwoordig gaat het om sRGB, AdobeRGB, en P3 (die laatste zit tussen de andere twee in, qua kleuromvang). Je kunt profielen aan je geopende document toekennen, en je kunt een algemene instelling maken die telkens automatisch wordt gebruikt om profielen toe te kennen aan documenten die je maakt. Het ene is een documentRGB en het andere is een werkruimteRGB. Dat heb je voor CMYK óók. Als de profielkeuze bij het document anders is dan degene die je kiest in je werkruimte, kun je InDesign opdracht geven om daarover een opmerking te geven bij het openen van je bestand.
Flets of niet: ik kan zo niet beoordelen wat je ervaart in je grijze foto’s. Ze kunnen er ook alleen maar flets uit zien in verband met transparante elementen op je pagina. Een gamma 2.2 is in de regel niet typisch iets wat past bij drukwerk. Want daar zou je puntverbreding 12% tot 15% kiezen, wat logischer is. Maar aan de waardes inkt die in je grijswaardenfoto zitten zou InDesign normaal gesproken niets aanpassen.
En je werkruimte aanpassen in jouw document: dat klopt niet. Je werkruimte is iets wat je instelt bij het menu Bewerken, Kleurinstellingen. De profielen van een nieuw te maken document worden hierop gebaseerd. Van een bestaand document kun je de profielen zien en aanpassen onder het menu Bewerken, Profiel toewijzen.